Transport is een sport !
Waar een wil is, is een weg! Met deze filosofie zijn we al in een nieuw vijfjarenplan gestapt, ook al was het vorige project nog niet 100% afgewerkt. In onze volgende nieuwsbrief gaan we dieper in op de inhoud van dit nieuwe programma, maar nu stellen graag al onze nieuwe partner Karama Solidarity voor. Ook polsten we bij oud-stagiaire Estelle naar haar ervaringen op de Congolese wegen. Je ontdekt het allemaal in de nieuwsbrief.
Is er een verschil tussen sport en transport in de plattelandsgebieden van D.R. Congo?
In onze vorige nieuwsbrief haalden we het al even aan: doorheen de jaren hebben we met CONGODORPEN (mee)gewerkt aan het wegennet in DR Congo. Transport was in het verleden namelijk heel belangrijk voor het verhandelen van maïs en koffie. We bouwden wegen en bruggen met de steun van de Europese Gemeenschap maar tijdens de Congolese burgeroorlogen raakte alles in verval. Om een meer hedendaags beeld te krijgen van de toestand van de wegen polsten we even bij Estelle Compere Leroy naar haar ervaringen. Zij liep namelijk als bio-ingenieur stage bij CONGODORPEN in het kader van ons Natuurproject tijdens het schooljaar 2020-2021. In deze periode deed ze ook een onderdompelingsstage bij onze partners ADINE en CDI.
Is het wegennet in D.R. Congo vergelijkbaar met dat in Europa ?
Toen Estelle aan haar stage begon werd ze meteen geconfronteerd met het Congolese wegennet en ze merkte meteen op dat de term ‘wegennet in Congo een andere betekenis heeft. Ze spreekt, natuurlijk, over haar ervaring op de wegen tussen Bwamanda, Gemena, Gbadolite en Yakoma. Om het met haar woorden te zeggen: “In DR Congo is er eigenlijk strikt genomen geen weg. Over een traject van 500 km is er slechts 20 km geasfalteerd. Het overige deel is enorm gevoelig voor erosie met gaten van enkele meters diep als gevolg.” De bodem in Noord-Ubangi bestaat namelijk uit klei, wat de grond extreem modderig maakt bij de minste neerslag. Dat maakt het transport niet bepaald makkelijk.
Wat zou het beste advies zijn alvorens aan een safari in D.R. Congo te beginnen?
Rijden in DR Congo doe je niet alleen. Estelle werd begeleid door een zeer ervaren chauffeur samen met een team van mecaniciens en twee leden van ons lokale kantoor. De konvooien bestaan altijd uit meerdere personen om samen de gevaren van het reizen (modder, pech, enz.) aan te kunnen. Estelle voelde zich daarom ook nooit onveilig, maar vond het toch steeds een avontuurlijke tocht. “De chauffeur kende het gebied op zijn duimpje, was goed op de hoogte van de staat van de weg en kon goed anticiperen,” vertelt ze ons, terwijl ze toegeeft dat ze zich niet kan voorstellen ooit zelf op zulke wegen te rijden 😀
Wat is Congodorpen van plan te doen om het wegennet in de plattelandsgebieden van Congo te verbeteren?
Voor een betere ondersteuning van de boerenfamilies op het Congolese platteland is een beter wegennet een must. Daarom slaan we samen met de Cantonniers (een middenveldorganisatie met oog voor transport) de handen in elkaar om tijdens ons nieuw 5-jarenplan te werken aan de verbetering van de wegen.
Een nieuwe partner voor deze vijfjarige periode, maar wie is Karama Solidarity?
Ons nieuw 5 jarenprogramma werd recent goedgekeurd door de DGD, het orgaan dat de belangen van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking behartigt. In de volgende nieuwsbrief gaan we dieper in op de inhoud van dit nieuwe programma, maar met veel trots stellen we onze nieuwe partner voor namelijk Karama Solidarity! Samen met hen starten we een project op in Marokko, waarbij we de geïntegreerde aanpak die we in DR Congo hebben ontwikkeld gaan implementeren op de lokale Marokkaanse bevolking.
Karama Solidarity is geen onbekende onder de goede doelen. Hun voornaamste doel is het lijden van de armsten ter wereld te verlichten. En dat kunnen we heel breed opvatten: tijdens de eerste golf van COVID 19 schonken ze drie beademingsapparaten aan het Universitair Ziekenhuis Sint-Pieter te Brussel. Hun begunstigden bevinden zich dus over gans de wereld en ze hebben daarom ook een zeer brede groep volgers. Redenen genoeg om wat vragen te stellen aan hun projectmanager Julien Carr.
Wat maakt Karama Solidarity anders dan Congodorpen?
Persoonlijk vind ik dat we niet op elkaar lijken, ook al delen we dezelfde visie. Congodorpen heeft jaren ervaring in het echte veldwerk en dat is een enorm pluspunt. Wij zetten hierin nog maar onze eerste stappen, maar zijn dan weer enorm bedreven in fondsenwerving. We vullen elkaar perfect aan.
Hoever staan we met het Lumumba stripverhaal ?
In onze vorige nieuwsbrief werd hij aangekondigd en nu gaat hij bijna verschijnen: de Nederlandstalige versie van het stripverhaal ‘Lumumba’. Ontdek het verhaal van de man achter de legende. Ontdek het levensverhaal van Patrice Lumumba.
Met 119 % aan fondsen kunnen we de productie starten, maar dat is uiteraard niet alles. Enerzijds hebben we de voorstelling
van het stripverhaal op 29 juni in het Belgisch Stripmuseum te Brussel. Hier zal Jan Cumps, één van de vertalers van de strip en lid van onze algemene vergadering, ook een lezing geven met als titel ‘Congo Verstript’. Als je weet dat Jan een levende stripencyclopedie is, weet je ook dat dit heel boeiend zal worden.
Nog meer stripplezier in Brussel: tegenover het Stripmuseum ligt het Marc Sleen Museum, waar momenteel de expo ‘Congo Comics’ loopt. De expo behelst een mix van hoe de geestelijke vader van stripheld Nero keek naar Afrika en een voorstelling van 8 hedendaagse striptekenaars uit DR Congo. Jammer genoeg zal het werk van Asimba Bathy, de bezieler van onze strip niet tentoon worden gesteld. We hebben dit wel goed kunnen maken tijdens de opstartmeeting van ons nieuw 5 jarenprogramma in Kinshasa. Hij stond plots voor de deur voor een gezellige kennismaking en babbel met het ganse team. Leuk, he ?!
Anderzijds hebben we nog een kleine verrassing. Op basis van de strip werken we momenteel aan een educatief dossier waarmee we leerkrachten en docenten interessant lesmateriaal geven om dekolonisatie bespreekbaar te maken.